Descriere:
Domeniu | Dezvoltare personală |
Autor | Lilia Golovei, Svetlana Gorea |
Limba | română |
Format | A4 |
Nr. de pagini | 177 |
Color | Nu |
An apariție | 2020 |
Editura | Sofatrt Studio |
ISBN | 978-9975-3468-0-1 |
INTRODUCERE | 5 | |
CAPITOLUL I. Acte normative | 7 | |
Cadrul normativ privind organizarea şi desfăşurarea activităţii psihologului în instituţiile de învăţământ general | 8 | |
Repere metodologice privind activitatea psihologului în instituțiile de învățământ general | 9 | |
Nomenclatorul documentelor psihologului | 14 | |
CAPITOLUL II. Acte organizațional - metodice | 15 | |
Programul de lucru | 17 | |
Planul anual de activitate | 18 | |
Registrul de evidenţă a elevilor din grupul de risc | 31 | |
Raportul semestrial/anual de activitate | 33 | |
Activitatea de prevenție/profilaxie | 35 | |
Activitatea de evaluare psihologică și psihodiagnoză | 42 | |
Activitatea de intervenție psihologică: Consiliere psihologică | 52 | |
Activitatea de intervenție psihologică: Dezvoltare personală | 57 | |
CAPITOLUL III. Acte speciale | 61 | |
Dosarele elevilor | 62 | |
Plan general de intervenție în situație de criză | 63 | |
Asistența la ore | 67 | |
Rezultatele activității de evaluare psihologică și psihodiagnoză | 69 | |
Caracteristica psihologică a elevului | 73 | |
Caracteristica psihologică a clasei | 74 | |
Nota informativă | 77 | |
Acorduri de colaborare cu beneficiarii | 80 | |
Arhiva activităţii psihologice | 81 | |
Psihologul și evaluarea activității realizate | 82 | |
CAPITOLUL IV. Dotarea spaţiului fizic | 84 | |
Recomandări metodice cu privire la proiectarea biroului psihologului | 85 | |
ANEXE | 86 | |
Anexa 1 | Planul anual de activitate | 87 |
Anexa 2 | Raportul semestrial/anual de activitate | 93 |
Anexa 3 | Structura proiectului activități de prevenție/profilaxie (varianta 1) | 96 |
Anexa 4 | Structura proiectului activități de prevenție/profilaxie (varianta 2) | 97 |
Anexa 5 | Structura proiectului activități de prevenție/profilaxie (varianta 3) | 98 |
Anexa 6 | Structura agendei unui seminar (varianta 1) | 99 |
Anexa 7 | Structura agendei unui seminar | 100 |
Anexa 8 | Etapele organizării și desfășurării mesei rotunde | 101 |
Anexa 9 | Harta dezbaterilor | 102 |
Anexa 10 | Situația elevilor | 104 |
Anexa 11 | Fişa de observaţie în timpul interviului | 106 |
Anexa 12 | Anchete pentru elevi (exemple) | 108 |
Anexa 13 | Anchetă pentru cadre didactice (exemplu) | 114 |
Anexa 14 | Anchetă pentru părinți (exemplu) | 116 |
Anexa 15 | Fișa de observație a elevului | 117 |
Anexa 16 | Fişă de înregistrare a comportamentelor observabile ale elevului | 119 |
Anexa 17 | Fişa de sesizare a cazului suspect de abuz, neglijare, exploatare, trafic al copilului | 121 |
Anexa 18 | Fișa de informare a părintelui cu privire la acordul asistenței psihologice | 123 |
Anexa 19 | Fișa de identificare a problemelor elevului | 125 |
Anexa 20 | Discuție inițială cu părinții | 128 |
Anexa 21 | Analiza cauzelor eşecului şcolar | 131 |
Anexa 22 | Particularitățile dezvoltării copilului | 132 |
Anexa 23 | Ancheta biografica | 134 |
Anexa 24 | Structura unei ședințe/sesiuni de training | 135 |
Anexa 25 | Plan-model de intervenție în situație de criză | 136 |
Anexa 26 | Fişa de asistență în cadrul orelor (observarea elevului) | 138 |
Anexa 27 | Fişă de asitenţă la ore (observarea cadrului didactic) | 141 |
Anexa 28 | Fişă de observare a clasei de elevi | 145 |
Anexa 29 | Fișa de asistență la ore (observarea relațiilor interpersonale) | 146 |
Anexa 30 | Schema analizei psihologice a activității | 147 |
Anexa 31 | Proces-verbal al psihodiagnozei de grup nr ____ | 149 |
Anexa 32 | Proces-verbal al evaluării psihologice de grup nr ____ | 151 |
Anexa 33 | Proces-verbal al evaluării psihologice individuale nr ___ | 152 |
Anexa 34 | Proces-verbal al consilierii psihologice | 153 |
Anexa 35 | Fișa de caracterizare psihologică a elevului | 154 |
Anexa 36 | Fișă de caracterizare psihologică a clasei | 164 |
Anexa 37 | Notă informativă | 167 |
Anexa 38 | Fișa-invitație la psiholog | 167 |
Anexa 39 | Fişă de recomandare la SAP | |
Anexa 40 | Fișa de autoevaluare/evaluare a activității psihologului | 169 |
Anexa 41 | Etapele unei conferințe | 174 |
Anexa 42 | Fișa elevului din grupul de risc | 175 |
Bibliografie | 176 |
Cartea „Organizarea activității serviciului psihologic. Ghid metodologic” oferă specialiștilor din domeniu, studenților, cercetătorilor și practicienilor psihologi, și chiar publicului larg interesat de educația copiilor, rezultatul experienţei didactice şi ştiinţifice în aria captivantă a psihologiei școlare. Cartea este consacrată activității practice a psihologului școlar, prezentând-o cu analize profunde și oferire de mostre de experiență validată în condițiile reale ale școlii contemporane.
Ghidul metodologic este valoros prin caracterul său practic. În 42 de anexe sunt prezinte diverse tipuri de documente ale serviciului psihologic școlar.
Originalitatea Ghidului constă în caracterul aplicat al materialelor pe care le conține, în varietatea modelelor prezentate cu ilustrări desprinse din practică. Noutatea – în orientarea spre o categorie aparte de cititori, care vor primi un instrument eficient de lucru.
Limbajul Ghidului este corect din punct de vedere ştiinţific, poate fi uşor de citit şi înţeles de specialiştii în domeniu – psihologii școlari, dar și pentru cei în formare – studenții de la facultățile de psihologie, pentru cei care monitorizează activitatea serviciului psihologic, pentru psihologii din alte arii practice, cadrele didactice universitare. Este o publicație cu un caracter pronunţat aplicativ, metodologic. Ghidul va ocupa un loc deosebit pe rafturile practicienilor din domeniu, dar prezintă interes și pentru cercetătorii din psihologie și științele educației.