Descriere:
Domeniu | Dezvoltare personală |
Autor | Mocanu Ana |
Limba | română |
Format | A4 |
Nr. de pagini | 68 |
Color | Nu |
An apariție | 2019 |
Editura | Lyceum |
ISBN | 978-9975-3310-9-8 |
I. Emiterea și fixarea corectă a sunetului "R". Etapa 1 | 6 |
1.1. Exerciții | 7 |
1.2. Jocuri logopedice | 8 |
II. Pronunția corectă a sunetului "R" în cuvinte. Etapa 2 | 10 |
2.1. Activități de automatizare a sunetului "R" în silabe deschise, închise și în logatomi | 10 |
2.2. Exerciții | 13 |
2.3. Jocuri logopedice | 14 |
III. Automatizarea sunetului "R" în cuvinte. Etapa 3 | 15 |
3.1. Activități de automatizare a sunetului "R" asociat cu vocale, în poziția inițială în cadrul cuvintelor | 15 |
3.1.1. Exerciții | 16 |
3.1.2. Jocuri logopedice | 17 |
3.2. Activități de automatizare a sunetului "R" intervocalic, în poziție mediană în cadrul cuvintelor | 17 |
3.2.1. Exerciții | 20 |
3.2.2. Jocuri logopedice | 21 |
IV. Automatizarea sunetului "R" asociat cu diferite sunete și în poziție diferită în cadrul cuvintelor. Etapa 4 | 22 |
4.1. Activități de automatizare a sunetului "R" asociat cu o vocală și o consoană, poziție mediană în cadrul cuvintelor | 22 |
4.1.1. Exerciții | 24 |
4.1.2. Jocuri logopedice | 25 |
4.2. Activități de automatizare a sunetului "R" asociat cu consoanele "D", "T" | 27 |
4.2.1. Exerciții | 29 |
4.2.2. Jocuri logopedice | 31 |
4.3. Activităție de automatizare a sunetului "R" asociat cu consoanele "B", "P" | 32 |
4.3.1. Exerciții | 35 |
4.3.2. Jocuri logopedice | 36 |
4.4. Activități de automatizare a sunetului "R" asociat cu consoanele "F", "V" | 37 |
4.4.1. Exerciții | 39 |
4.4.2. Jocuri logopedice | 40 |
4.5. Activități de automatizare a sunetului "R" asociat cu consoanele "C", "G" | 41 |
4.5.1. Exerciții | 43 |
4.5.2. Jocuri logopedice | 45 |
4.6. Automatizarea sunetului "R" la finele cuvintelor | 46 |
4.6.1. Exerciții | 47 |
4.6.2. Jocuri logopedice | 48 |
4.7. Automatizarea sunetului "R" repetat în cuvinte | 49 |
4.7.1. Exerciții | 50 |
4.7.2 Jocuri logopedice | 51 |
V. Automatizarea sunetului "R" în propoziții, în vorbirea activă. Etapa 5 | 53 |
5.1. Activități de automatizare a sunetului "R" în propoziții, în vorbire | 53 |
5.1.1. Exerciții | 55 |
5.1.2. Jocuri logopedice | 57 |
VI. Diferențierea sunetului "R" de sunetul "L" și de alte sunete. Etapa 6 | 58 |
6.1. Activități de diferențiere a sunetului "R" de sunetul "L" | 58 |
6.1.1. Exerciții | 65 |
6.1.2. Jocuri logopedice | 66 |
Bibliografie | 68 |
Obținerea vibrației pentru pronunțarea sunetului "R" este un proces dificil și îndelungat pentru unii copii. Chiar dacă vibrația corectă necesară pentru sunetul "R" este prezentă, adică atestăm rostirea sunetului "R" izolat, încă nu putem afirma că acest sunet este prezent în vorbirea activă a copilului. Pentru dezvoltarea rostirii corecte a acestuia și pentru introducerea sunetului în vorbirea directă, putem utiliza exercițiile de pronunție a sunetului "R" propuse în această lucrare. Sunetul "R" este inclus, la început, cu vocale, apoi cu consoane în silabe deschise, închise, în logatomi, apoi în cuvinte. Unii copii pronunță mai ușor sunetul "R" în combinație cu vocale, alții - în combinații cu consoane, mai ales consoane care au puncte de articulare apropiată (de exemplu, cu suntele T, D). Exercițiile de consolidare/automatizare se vor face sub formă de jocuri, cu utilizarea repetării ritmice. La etapa finală de automatizare a sunetului "R", sunt incluse exerciții de diferențiere a sunetului, în special, în cazul copiilor care înlocuiesc sunetul respectiv cu alte sunete.
Exercițiil și jocurile propuse vor fi utilizare pentru automatizarea sunetului în vorbirea copilului, de aceea, scopul adultului va fi de a obține o pronunțe corectă a sunetului "R" în fiecare cuvânt rostit de către copil. E necesară monitorizarea copilului, ca acesta să pronunțe clar și sigur silabele, cuvintele, accentuând sunetele, silabele subliniate, modulând vocea. Este util de a întreba cât mai des copilul dacă a înțeles sarcina și în caz că apar dubii în acest sens, copilul va fi rugat să repete condițiile sarcinii propuse. Activitățile logopedice din lucrarea de față sunt repartizate în conformitate cu etapele standard de învățare-asimilare a sunetelor. Este recomandabil ca, de fiecare dată, să fie respectată consecutivitatea activităților, a sarcinilor ca etape de învățare, cu unele ajustări în interiorul etapelor, în funcție de particularitățile de dezvoltare și de învățare a copilului, treptat complicând sarcinile de învățare.